Češi na festivalech: Víkendové výdaje až 10 tisíc Kč!
Publikováno: 20.06.2025 20:01 | Autor: Jan Novák
Deset tisíc za víkend: Češi na festivalech ochotně utrácejí
Letní sezóna je v plném proudu a s ní i období hudebních a kulturních festivalů, které každoročně přitahují tisíce návštěvníků z celé České republiky. Ať už jde o fanoušky rocku, elektronické hudby nebo jazzu, české festivaly nabízejí něco pro každého. Jak se ale ukazuje, nejde jen o hudbu a zábavu, ale i o významný ekonomický impuls pro mnohé oblasti. Češi na festivalech nejen že si užívají plnými doušky, ale také ochotně utrácejí. Podle nedávných průzkumů může během jediného festivalového víkendu jedna osoba utratit až deset tisíc korun.
Kde se ty peníze berou?
Hlavní část rozpočtu většiny festivalových návštěvníků jde na vstupenky, které mohou být v případě velkých festivalů jako je Rock for People, Colours of Ostrava nebo Metronome často poměrně nákladné. Kromě vstupného jsou dalšími významnými výdaji ubytování, strava, pití a samozřejmě suvenýry a merchandise.
Ubytování a stravování
Mnoho festivalů nabízí možnost kempování, což je ekonomická varianta ubytování. Nicméně, ne všichni mají chuť během festivalu spát ve stanu, a proto volí komfortnější a dražší varianty ubytování v hotelech nebo Airbnb. Pokud jde o jídlo a pití, většina festivalů má širokou nabídku stánků, které ale za kvalitní burger, veganské menu či pivo často žádají nemalé sumy.
Doprava
Doprava na místo konání a zpět také tvoří podstatnou část výdajů. Mnozí využívají organizované festivalové autobusy, jiní dávají přednost vlastnímu autu nebo vlaku.
Merchandise
Nakonec, co by to bylo za festival, kdyby si návštěvníci nemohli odnést nějakou tu památku? Trička, placky, klobouky a další předměty s logy oblíbených kapel či samotného festivalu jsou mezi fanoušky velmi oblíbené a jejich prodej představuje významnou část tržeb.
Ekonomický dopad
Výdaje návštěvníků mají významný dopad na místní ekonomiku. Kromě přímých výdajů na festivalu, jako jsou jídlo, pití a suvenýry, mnoho peněz putuje také do místních restaurací, obchodů a ubytovacích zařízení. Festivaly tak představují nejen kulturní, ale i ekonomický benefit pro hostitelská města a oblasti.
Zdá se tedy, že čeští festivaloví fanoušci jsou i přes vyšší ceny vstupenek a služeb ochotni utrácet větší sumy peněz za zážitky, které jsou pro ně nezapomenutelné. A s rostoucí popularitou festivalů můžeme očekávat, že tento trend bude v nadcházejících letech pokračovat. Co myslíte, stojí ty zážitky za investované peníze? Podělte se o své názory a zkušenosti v komentářích!
Další zajímavé články
← Zpět na hlavní stránku